Vaksiner til USA

Hei! Eg ser det ea månge av dei som skal til USA som allerede har tatt første dose av Hepatitt A/B, men veit dåke om me treng å ta fleire vaksiner? Tok Hepatitt sprøytene i fjor, men er litt usikker på om eg må ta nåken andre i tillegg. Veit dåke kva som er anbefalt for dei som skal til USA?

Gleder meg meir og meir for kvar dag som går, men begynner å bli rastlaus i og med at eg ikkje har fått svar om eg er godkjent i USA enda.. Sjekker mailen min ofte, men får jo berre masse anna unødvendig crap. Nåken så reise med AFS som er godkjent i USA?

19 tanker om “Vaksiner til USA

  1. Fra organisasjonens side har jeg inntrykk av at det bare er hepatitt A/B som er pålagt. Helsestasjonen ville jo helst selge meg alle mulige vaksiner, som hjernehinnebetennelse og en eller annen myggreie! Men jeg tror ikke du trenger noe mer en hep a/b ;)

  2. Hei.
    Det du trenger er totalt 5 vaksiner som heter noe sånt som TP/DT eller noe sånt. Jeg hadde 4, det gjelder de aller fleste siden det er det som er obligatorisk i Norge. Den måtte jeg haste ned på en privatklinikk å ta, siden jeg fikk vite det dagen før fristen for søknaden :-/ Pluss, mange organisasjoner krever at du tar en såkalt Skin Test, som tidligere het Pirque, men som nå heter Mantoux.. For tuberkulose, selv om du har tatt BCG… haha, det er et slit.. husk at det er 3(!) hepatitt :)

  3. Hei hei, er i USA nå, og jeg måtte ta absolutt alle typer vaksiner.

    USA krever at du har alle vaksiner nylig tatt i en 5 års grense på en måte. ja norsken min er litt dårlig, engelsken har tatt overhånd. Jeg måtte ta hepatitt A/B, de der barnesykdomssprøytene, og måtte ha klare papirer på at jeg hadde tatt BCG, og at den var negativ, at jeg ikke hadde tuberkulose. De spør om vannkopper, så der må du ta vaksinen på det hvis du ikke hadde det når du var liten. Viktig at du starter tidlig når du får beskjed om du er godkjent. Sjekk papirene nøye, USA (og AFS) er pirkete på at alt er i orden. Spesielt legepapirer.

    Lykke til!!!

  4. Jeg skal bare ta Hepatitt b x 3 tror jeg, det er ihvertfall det organisasjonen min sier, men helsestasjonen anbefaler å ta Hepatitt A også, så jeg vet ikke helt. vil helst ikke ta mere sprøyter enn nødvendig :D

    Jeg linker deg jeg!

  5. SV: Haha, sånn kan det gå! :D

    Ja, ikke sant. Jeg får høre med mamma og pappa hva de synes, hvis jeg ikke trenger å ta ekstra sprøyter så ser jeg heller ikke behovet egentlig, siden det er jo ikke akkurat billig for vaksiner når man er over fylte 16!

    • Jeg måtte kun ta en 5. dose av DPT/DT – hadde tatt 4 doser fra før, og 5 doser var krevd! Så må jeg ta 3 doser av Hepatitt B :-) Kunne tatt Hepatitt A og, men det var ikke krevd :-)

  6. Jeg fikk et ark av Explorius med vaksiner som jeg måtte ta og da manglet jeg bare hepatitt B (de andre hadde jeg tatt på skolen opp igjennom årene), så tror ikke man trenger noen flere enn de tre dosene av Heptatt B. Tok hepatitt A da jeg reiste til Thailand, men vet ikke om den trengs for å reise til USA :)

  7. hmm.. synes det er litt rart det mange skriver her. Når folk skriver «Du må ta». Tror det varierer hvor du skal bo, og hvilken skole du skal gå. Jeg skal selv til Angelo State University til høsten, og skal bo på Campus. Eneste vaksinen jeg måtte ta (etter å ha dobbelt sjekket med skolen) er Bacterial Meningitis Vaccination, også kjent som Meningokokk vaksine. Det samme står også her: http://www.lommelegen.no/328311/vaksiner-til-usa
    altså, det kan variere mye om hva du trenger, så ring og hør med skolen om hva du trenger!

Legg igjen en kommentar

